Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

CU voor extra stoptrein in Ermelomaandag 28 februari 2011 09:58

Dankzij een motie van de ChristenUnie in de Tweede Kamer wordt onderzocht of de succesvolle Valleilijn (Amersfoort-Barneveld-Ede) kan worden doorgetrokken naar Utrecht en Arnhem. "Als deze treinen stoppen in Den Dolder, Bilthoven en Utrecht Overvecht dan kan de trein uit Zwolle weer doorrijden en zijn reizigers uit Harderwijk, Ermelo, Putten en Nijkerk tien minuten sneller in Utrecht."

De Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie wil dat minister Schultz onderzoekt of de sprinter Zwolle-Amersfoort vanaf Amersfoort weer zonder tussenstops kan doorrijden naar Utrecht. Arie Slob: "Dat scheelt tien minuten en maakt de verbinding veel aantrekkelijker voor automobilisten." Het Kamerlid heeft hierover schriftelijke vragen gesteld. Provinciaal lijsttrekker Pieter Plug onthulde vandaag op station Ermelo alvast het gele dienstregelingbord met de nieuwe vertrektijden. Plug: "Elk kwartier een trein is onze inzet voor de Veluwelijn!"

Een paar jaar geleden verdween de snelle verbinding bij het herontwerp van de dienstregeling. Nu ziet de ChristenUnie kansen om deze verslechtering voor de reiziger terug te draaien. Zo wordt er momenteel gewerkt aan plannen voor Randstadspoor. Slob: "Er komen dan vier in plaats van twee sprinters per uur tussen Harderwijk en Utrecht. Prima, maar gebruik dit moment om ook de reistijd flink te verbeteren en de kans op vertraging te verminderen!"

Een volgende stap is volgens de ChristenUnie het realiseren van enkele inhaalsporen bij stations op het traject Utrecht-Zwolle zodat er ook meer intercity’s kunnen rijden. Het Tweede Kamerlid heeft dit uitgewerkt in zijn notitie "Impuls voor de Veluwelijn". Helaas is de minister hierover nog niet enthousiast. Slob: "Dat is jammer, want het gaat om een minimale investering met maximaal resultaat. Onderzoekers van DHV stellen zelfs dat een kleine aanpassing van het geplande keerspoor bij station Harderwijk hiervoor voldoende is. Dan wordt de dienstregeling veel minder gevoelig voor vertragingen, kan station Nijkerk Corlaer en wellicht ook station Hattem worden geopend en kan ook eindelijk de intercity elk kwartier rijden naar Zwolle en verder wat een aanmerkelijke verbetering is voor de reizigers naar en vanuit Noord-Nederland."
Lijsttrekker Pieter Plug geeft aan dat vijf spoorwegovergangen in Ermelo veel vragen van leefbaarheid en bereikbaarheid. In nauwe samenwerking van Rijk en Provincie moeten we dit aanpakken. Daarbij moeten we fietsveiligheid en schoolroutes goed betrekken, anders wordt de gewenste bereikbaarheid en veiligheid juist te niet gedaan, aldus Pieter Plug fractievoorzitter en lijsttrekker van de Gelderse ChristenUnie.

overgenomen van de Weekkrant

Reacties op 'Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht'