ChristenUnie kijkt dankbaar terug naar deelname Gelderse coalitie

verkiezingsbusje bij HdPdonderdag 03 februari 2011 11:16

In de evaluatie over het door het college van Gedeputeerde Staten gevoerde beleid constateert de ChristenUnie dat er positieve resultaten zijn bereikt. Daarnaast heeft de ChristenUnie ook zelf haar verantwoordelijkheid genomen door eigen initiatiefvoorstellen in te dienen. We hebben ons vanuit onze Bijbelse opdracht ingezet voor een sociaal en duurzaam Gelderland, zo lichte lijsttrekker Pieter Plug vanmorgen toe.

Woensdag 2 februari debatteerden de Gelderse Staten over de eindbalans van deze statenperiode. De ChristenUnie maakte voor het eerst in haar bestaan deel uit van de Gelderse coalitie en het college van Gedeputeerde staten. Verantwoordelijk werk, maar ook dankbaar werk om ons zo direct in te kunnen zetten voor het Gelders bestuur en de Gelderse samenleving, aldus Plug. Dank aan God die ons daarvoor de gezondheid en kracht gaf.

In het debat over de eindbalans gaf lijsttrekker Pieter Plug aan dat, om de balans te kunnen opmaken, je eerst terug moet naar de uitgangspunten van de coalitie CDA, PvdA en ChristenUnie. Een coalitieakkoord met als uitgangspunt investeren in een sociaal en duurzaam Gelderland. Maar Gelderland heeft in de afgelopen vier jaar niet stil gestaan. Naast de uitwerking van het coalitieakkoord, kregen we ook in Gelderland te maken met de recessie. Voortvarend is in eerste instantie door het college en daarna met steun van de Staten ingezet op extra inzet van financiële middelen, met de zogenaamde recessie gelden.

Een andere bijzonder ontwikkeling waar we ons over moesten buigen was de verkoop van de Nuon aandelen. De ChristenUnie fractie is nog steeds van mening dat de keus van toen de beste was en is. Een stamkapitaal waaruit rendement gehaald kan worden, dat weer kan worden ingezet voor de Gelderse samenleving. Ook dat is een vorm van duurzaam investeren, toekomst gericht.

Een laatste niet onbelangrijke ontwikkeling waar we als provincie mee te maken kregen in deze periode is de structurele korting van 56 miljoen op het provinciefonds. Een meerderheid van Provinciale Staten heeft daarbij andere keuzes gemaakt dan dat het college voorstelde. Op een dualistische wijze is de korting verwerkt, maar met behoud van het sociale gezicht van de provincie.

Voor de volledige tekst van de bijdrage verwijzen we naar de bijlage.

Bijdrage 2 februari Eindbalans253,1 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'ChristenUnie kijkt dankbaar terug naar deelname Gelderse coalitie'