Raadsvergadering 31 januari 2011 Rekenkamer- en welstandscommissie

dinsdag 01 februari 2011 18:44

In het duaal bestel is een Rekenkamercommissie noodzakelijk om doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid in beeld te brengen. In de afgelopen periode is dit door eigen mensen gedaan met een onafhankelijke voorzitter. Beter is dit te doen door een geheel onafhankelijke commissie........

Rekenkamercommissie.

In het duaal bestel is een rekenkamercommissie noodzakelijk om doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid in beeld te brengen. In de afgelopen periode is dit door eigen mensen gedaan met een onafhankelijke voorzitter. Beter is dit te doen door een geheel onafhankelijke commissie, die voldoende expertise in huis heeft.

Wij kunnen nu aansluiten met de commissie die in Appingedam en Delfzijl werkzaam is. Het jaarlijks budget van € 11.000,00 is aan de krappe kant, maar we hopen dat dit voorlopig voldoende is, temeer daar ook in samenwerkingsverband efficiënt te werken is. Eén rapport per jaar achten wij voldoende. De voorliggende verordening biedt voldoende spelregels.

Welstandscommissie.

Bij dit onderwerp vraagt de ChristenUnie fractie zich af of een Welstandscommissie nog wel zinvol is. Wij zijn van mening dat de gemeente in casu VTH (Vergunning,Toezicht en Handhaving)  in dit geval in DEAL verband (Delfzijl, Eemsmond, Appingedam en Loppersum) voldoende deskundigheid en expertise in huis hebben om de redelijke eisen van welstand te beoordelen. Het in stand houden van deze commissie is in meerdere gemeenten dubieus en is ook in de raad van Loppersum reeds eerder ter discussie gesteld. De commissie zal adequater moeten reageren. De termijn van 8 weken is bindend.

Overigens maandag 24 januari 2011 een goede presentatie van VTH in DEAL verband. Tevens levert de opheffing een bezuiniging op, dat ons als art.12 gemeente wel past.

Bijdragen door Jan Bos.

Reacties op 'Raadsvergadering 31 januari 2011 Rekenkamer- en welstandscommissie'